torstai 15. lokakuuta 2015

Haaste: Mitä eläinharrastuksesi on sinulle antanut?

Sain haasteen Wonderland's Eveltä. Ideana on siis kertoa vastaus kysymykseen, mitä kissa-/koira-/hamsteri-/marsu/-fretti-/kani-/lintu-/herppi-/eläinharrastuksesi on sinulle antanut?

Mitäpä hamsteri- ja marsuharrastukseni on minulle antanut? Niputan ne molemmat tähän yhteen, molempia kun olen kasvattanut, näyttelyttänyt jne. Pidän näiden harrastamista erilaisena kuin esimerkiksi kissa-, vuohi-, kani- jne. eläinharrastuksiani. Nämä kaikki viimeksi mainitut ovat pelkästään kotilemmikkejä, harrastan niitä täysin erilailla kuin olen harrastanut vuosia marsuja ja hamstereita, joiden osalta elämääni kuuluu suurelta osin kasvatus- ja näyttelytoiminta.

Ensimmäiseksi tulee mieleen, että olen saanut harrastuksen myötä paljon uusia tuttavia, kavereita ja jopa ystäviä. Todella paljon ihmisiä, joiden kanssa olen paljon tekemisissä ja joita en varmasti tuntisi muuten kuin näiden harrastusten kautta. Tuntuu, että suurin osa kaveripiiristä ja niistä ihmisistä, joihin eniten pitää yhteyttä kostuu juurikin näistä harrastajista. Onhan se vertaistuki tärkeää ja kuka "normaali" tällaisia juttuja jaksaisikaan? Tai edes ymmärtäisi... Alapa selittämään jotain genetiikkajuttuja jollekin "ummikolle", ei taida paljoa kiinnostaa... :D

Genetiikkaa olen oppinut harrastuksen myötä. Olen reissannut harrastuksen myötä pitkin Suomea ja välillä ulkomaillakin. Hyvien kavereiden kanssa hyvät reissut ovat olleet ihan mahtavia, kiitos marsureissuista mm. Jannikalle ja Tainalle. Ja Aidalle toki Ruotsin puolen reissuista. :D Hamsteripuolella olen toistaiseksi reissannut lähinnä yksin, pari reissua olen tehnyt Marikan kanssa, joista varsinkin Kouvolan reissu oli ikimuistoinen hotellihuoneessa vapaana juoksevine hamstereineen.... Huomenna olenkin lähdössä ensimmäistä kertaa hamstereiden ja hamsterinaisten kanssa Ruotsiin. Jännää.

Toki harrastus antaa myös jokapäiväistä iloa ihan niiden itse eläinten myötä. Ja toki myös huolta ja murhetta toisinaan.

Varmaan paljon jää sanomatta mitä pitäisi, mutta tässä nyt tällainen pikainen pohdinta aiheesta. Kiitos Eve haasteesta. :)

Haaste lähtee eteenpäin Aidalle ja Sannille. Mitään määrää tässä ei ollut, että kuinka monta pitää haastaa, mutta nämä kaksi tulivat mieleen nyt ensimmäisenä. :3

1 kommentti:

  1. Mä unohdin kokonaan kertoa et genetiikkaa olen oppinut paljon hamstereiden avulla ja sitä olen voinut soveltaa muihin lajeihin. :) Keskityin liikaa hempeilyyn. Mua pidetään myös jonain ravitsemustietäjänä myös muille lajeille vaikka en mä tiedä kuin hamstereista! :D Koirien ja kissojen laskukaavat eri ravinteille menee liian monimutkaiseksi ja tylsäksi mulle.

    VastaaPoista